Bóle stawów podczas aktywności fizycznej

/

Kiedy trenujemy, możemy wzmocnić albo nadwyrężyć stawy. Wszystko zależy od nas.

Stan stawów – od czego jest zależny?

Uprawianie sportu daje wiele korzyści. Jednak trzeba pamiętać, że co za dużo, to nie zdrowo. Jeśli zamierzamy regularnie uprawiać sport, musimy zapoznać się ze sposobami ochrony stawów.

Jeśli sport uprawia się regularnie, to można wpłynąć na dobry stan stawów. Ruszanie się pozwala zmienić ciśnienie płynu stawowego i ostatecznie doprowadzić do jego odżywienia. To, jaka jest jakość stawu, zależy w dużej mierze od tego, jaki jest stan chrząstki stawowej. W skład chrząstki stawowej wchodzi kolagen, stanowiący pewnego rodzaju rusztowanie. Jest rozciągliwy, a jednocześnie odporny na uszkodzenia mechaniczne.

Wpływ kolagenu na zdrowie

Kolagen znajduje się w ciele człowieka i jest regularnie wymieniany. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, kości, więzadeł, stawów. Od 25.-26. roku życia jego ilość w organizmie się zmniejsza, przez co maleje odporność na urazy mechaniczne. Nie wolno się wtedy nadwyrężać. Pierwsze bóle można zacząć odczuwać, mając 20 lat. Osoby w wieku 40-50 lat to ta grupa, która jest najbardziej narażona na zmiany zwyrodnieniowe stawów. Jeśli ktoś jest zawodowym sportowcem, musi być bardzo czujny pod tym względem, aby zbytnio nie przeciążyć ciała.

Zdrowe stawy z kolagenem

Jak uniknąć bólu stawów?

Przede wszystkim podczas ćwiczeń trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa (np. dobrać właściwe obuwie i wybrać odpowiednie podłoże). Poza tym konieczne jest dostarczanie organizmowi składników odżywczych. W codziennym jadłospisie dobrze jest postawić na produkty bogate w białko i wapń, a aby przyjmować kolagen, trzeba jeść produkty z żelatyną. Np. galaretka owocowa to źródło i cukrów, i tłuszczów. Dla podniesienie ilości kolagenu w organizmie, trzeba też stosować specjalne preparaty, które pomagają odbudowywać tkanki od wewnątrz. Takie suplementy można znaleźć w formie tabletek. Oprócz nich są też maści i kremy kolagenowe. Aby kolagen mógł zostać zsyntetyzowany, potrzeba zapewnić mu odpowiednie warunki.

Dobrze, aby w organizmie było dużo witamin C, E, B6 i D, bo to one odpowiadają za sieciowanie kolagenu i wspierają mineralizację kości. Połączenie tych składników będzie miało pozytywny oddźwięk w zdrowiu całego organizmu. Wybierając odpowiednie składniki, trzeba konieczne zwrócić uwagę na zawartość w nich glukozaminy oraz chondroityny, która ma znaczenie budulcowe. Potrzebnym elementem jest również kwas hialuronowy, który odpowiada za właściwe nawilżenie. Stosowanie profilaktyki sprawi, że będzie można zabezpieczyć się przed wystąpieniem niepożądanych dolegliwości.