Witamina C – dawkowanie bez tajemnic

/

Każdy lek należy przyjmować zgodnie z zaleceniami ulotki, a lepiej farmaceuty lub lekarza. Jeśli coś tutaj pomylimy, możemy narazić się na niedziałanie leku lub nawet na poważne powikłania i problemy. Trzeba jednak rozumieć, że witamina C nie jest lekiem. Jest to naturalny składnik, który ciężko przedawkować, a jej niedobór może być bardzo groźny.

Witamina C jest trochę jak woda, którą pije się codziennie w rożnych ilościach. Bez niej umrzemy, a jej niedobór skończy się dla nas nieprzyjemnym odwodnieniem, ale nie ma jakiejś ściśle określonej ilości, którą trzeba przyjąć każdego dnia. W czasie upałów potrzeba jej więcej, kiedy indziej mniej. Witamina C musi być przez nas dawkowana w taki sam sposób. Normalnie potrzebujemy jej tylko trochę, ale w czasie przeziębienia zapotrzebowanie na nią rośnie już drastycznie. Jej uzupełnienie może spowodować w niektórych przypadkach nawet całkowite ustąpienie objawów.

Ile potrzebujemy witaminy C?

Nasze zapotrzebowanie na wodę jest stosunkowo stałe w porównaniu z zapotrzebowaniem na witaminę C. Normalnie potrzeba kilkudziesięciu miligramów, a w sytuacjach krytycznych nawet kilku gramów. W przypadku wody nie ma sytuacji, w których jednego dnia potrzebowalibyśmy nagle kilkaset litrów wody.

Produkty bogate w witaminę C

Nasz problem z witamina C polega na tym, że na pewnym etapie naszej ewolucji, około 2 milionów lat temu, jako jedno z niewielu zwierząt zatrąciliśmy zdolność do produkowania witaminy C. Jej odkrywca sugerował, że powinniśmy jej przyjmować tak dużo, jak produkują jej same zwierzęta, czyli powinna być ona bardziej powszechna od mąki czy cukru. Nasze zapotrzebowanie na witaminę C jest bardzo duże i bynajmniej nie może być zaspokojone maleńką tabletką. Sugeruje się, by witamina C była dostępna w osobnym pojemniczku obok cukru na dokładnie takiej samej zasadzie.

Dawkowanie witaminy C

Każda osoba ma całkowicie inne zapotrzebowanie na witaminę C i jest ono też rożne w różnym czasie, jak już to zostało wskazane powyżej. Najlepiej jest ustalić dla siebie prób zapotrzebowania poprzez miareczkowanie witaminy C. Polega ono na przyjmowaniu jednej łyżeczki witaminy co piętnaście minut aż do momentu, kiedy wystąpią objawy przedawkowania, czyli nudności.

Orientacyjne przedziały, które można traktować jako luźne punkty odniesienia, ustala się bardzo różnie. Dla dorosłych, zdrowych ludzi jest to zazwyczaj od 4 do 10 gramów na dobę. Jak widać, jest to bardzo duży rozrzut, bo jedna osoba będzie potrzebowała ponad dwa razy więcej witaminy niż inna osoba zdrowa. W czasie choroby zapotrzebowanie znacznie wzrośnie.